Promoot je regelmatig je producten in je stories, maar is er vervolgens niemand die het koopt? Dan betekent dat vrijwel altijd dat je een aantal stappen hebt overgeslagen. Voordat mensen van je kopen, moeten ze je namelijk eerst vertrouwen en een connectie met je voelen. Het is daarom belangrijk dat je aan je know, like & trust werkt in je stories – altijd, maar nog net een beetje extra als je een product gaat pitchen. Hier zijn 3 manieren waarop je dat kunt doen.

Promoot je regelmatig je aanbod in je stories, maar is er vervolgens niemand die het koopt? Dan betekent dat vrijwel altijd dat je je doelgroep nog niet genoeg hebt opgewarmd. Voordat mensen van je kopen, moeten ze je namelijk eerst vertrouwen, een connectie met je voelen en zeker weten dat jij ze kunt helpen. Het is daarom belangrijk dat je aan je know, like & trust factor werkt – altijd, maar zeker vlak voordat je je product of dienst gaat pitchen. Hier zijn 3 manieren waarop je dat kunt doen.

1. Vertel een verhaal
Mensen – en dan vooral vrouwen – kopen meestal met hun hart en niet met hun hoofd. Oftewel: ze luisteren meer naar hun emoties dan naar hun ratio. Als jij de aandacht van je doelgroep wilt trekken en als je wilt dat ze jouw dienst of product kopen, moet je hun emotie dus kunnen aanspreken. En storytelling is één van de beste manieren om dat voor elkaar te krijgen – zeker als je een verhaal vertelt rondom een pain point, een probleem, van je doelgroep.

Voorbeeld: Ik benoem een pain point van mijn doelgroep; “Je bent elke dag actief op Instagram, maar het lukt je maar niet om meer klanten te krijgen” → ik vertel een verhaal over hoe ik ook met dat probleem worstelde (creëert connectie) → ik vertel hoe ik dat probleem heb opgelost (creëert vertrouwen) en hoe mijn dienst of product ze kan helpen om ook dat probleem op te lossen = pitch.

2. Deel educatieve content
Met educatieve content onderwijs je je volgers door middel van waardevolle tips & tricks. Dit soort content helpt je om jezelf als expert neer te zetten, omdat je je doelgroep iets nieuws leert en hen laat zien hoeveel kennis jij over een bepaald onderwerp hebt (creëert vertrouwen). Daarnaast vergroot je je likeability omdat je je doelgroep gratis waardevolle kennis en inzichten geeft, zonder dat ze er wat voor terug te hoeven doen (creëert connectie).

Voorbeeld: Ik deel drie waardevolle, praktische tips over een onderwerp dat gerelateerd is aan mijn product → daarna promoot ik mijn product en maak ik duidelijk dat ik in het product dieper op het onderwerp in ga en nog veel meer waardevolle tips deel.

3. Deel social proof
Door social proof zoals testimonials te delen, geef je mensen een idee van wat ze van je diensten of producten kunnen verwachten (creëert vertrouwen). Daarnaast geeft het je volgers de bevestiging dat jouw diensten en producten de moeite waard zijn en dat ze ook daadwerkelijk resultaat opleveren (creëert vertrouwen).

Voorbeeld: Ik deel een screenshot van een klant die me vertelt hoeveel mijn product haar heeft opgeleverd → ik maak duidelijk dat ook jij die resultaten kunt behalen als je mijn product koopt → ik pitch mijn product.