Met een sales funnel kun je een groot deel van je verkoop automatiseren, waardoor je een passief inkomen kunt verdienen met je diensten of producten. Hier zijn 3 onmisbare tips voor als je een sales funnel gaat maken.

Wanneer je digitale producten verkoopt of wanneer je een dienst zoals coaching aanbiedt, kun je de verkoop en promotie daarvan volledig of grotendeels automatiseren door gebruik te maken van een sales funnel. Simpel gezegd is een sales funnel een proces waarbij je ideale klanten aantrekt, opwarmt en converteert, zonder dat je daar zelf actief mee aan de slag hoeft te gaan. Om ervoor te zorgen dat je sales funnel effectief is en daadwerkelijk klanten oplevert, is het belangrijk dat je in je funnel 3 fases doorloopt.

Lees ook: Zo kun je in 3 stappen een passief inkomen verdienen

Voordat we naar de 3 fases gaan, wil ik eerst kort uitleggen hoe de basisversie van een funnel eruit ziet, waarbij een sequence een serie e-mails is:

Lead magnet (freebie) → opwarm sequence → lancering sequence (aanbod pitchen)

Dit betekent dat je in een sales funnel twee soorten e-mails stuurt: e-mails waarmee je je doelgroep opwarmt voor je aanbod en e-mails waarin je je aanbod pitcht.

Laten we zeggen dat je in totaal acht e-mails stuurt – vier om je doelgroep op te warmen en vier om je dienst of product om te promoten. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen na die acht e-mails je aanbod hebben gekocht, moet je met die acht e-mails drie fases doorlopen:

✔️  Waarde
✔️  Expertise
✔️  Actie

Ik zal ze hieronder alle 3 kort uitleggen.

1. Waarde (opwarm sequence)
Je eerste e-mails moeten vol met waarde staan. Je geeft natuurlijk al waarde met je eerste stap – de lead magnet – en het is belangrijk dat je daar in je e-mails mee verder gaat. Dat betekent dat je veel educatieve content en waardevolle tips moet delen. Hiermee creëer je vertrouwen en laat je zien hoeveel kennis jij over het onderwerp hebt.

2. Expertise (opwarm + lancering sequence) 
In je volgende e-mails – het einde van je opwarm sequence en het begin van je lancering sequence – moet je vooral duidelijk maken waarom mensen naar jóu zouden moeten luisteren. Focus je in je opwarm sequence op het delen van je eigen succesverhaal & transformatie en focus je in je lancering sequence op de transformatie van je klanten, bijvoorbeeld door het delen van testimonials.

3. Actie (lancering sequence) 
In je laatste e-mails ben je vooral bezig met het aansporen van je doelgroep om actie te ondernemen en je dienst of product te kopen. Zoals je hierboven al zag, doe je dat onder meer door social proof te delen. Twee andere dingen die je sowieso in je laatste e-mails zou moeten verwerken zijn urgentie & veelgestelde vragen om bezwaren weg te nemen.

Lees ook: 4 slimme trucjes voor meer verkopen tijdens je lancering