Wanneer je meer klanten wilt aantrekken, is het belangrijk dat je aan je expertstatus werkt. Hier zijn 3 onmisbare tips om een expertstatus op te bouwen.

Wanneer jij voor mensen de go-to ondernemer bent voor een specifiek probleem, wordt het zóveel makkelijker om je aanbod te verkopen en consistent nieuwe klanten aan te trekken – jij bent tenslotte de go-to. Maar hoe zorg je er dan voor dat jij voor je doelgroep de eerste keus wordt? Hier zijn 3 stappen die je daarbij zullen helpen en die je ideale klanten zullen laten inzien waarom ze absoluut bij jou zouden moeten zijn.

1. Zorg voor een sterke personal brand
Als je wilt dat mensen jou boven je concurrenten verkiezen, moet je ervoor zorgen dat mensen je onthouden. En de beste manier om top of mind te zijn bij je doelgroep, is door een sterke personal brand te bouwen. Met een sterke personal brand zul je je namelijk automatisch onderscheiden van de rest en zullen je ideale klanten sneller een connectie met je voelen.

Om een sterke personal brand op te kunnen bouwen, raad ik altijd aan om over twee dingen na te denken: hoe wil je bekend staan als ondernemer en hoe wil je bekend staan als persoon? Kies voor beiden drie tot vijf onderwerpen of waarden en laat die vervolgens consistent terugkomen in je boodschap, marketing en uitstraling.

2. Word een autoriteit
Mensen kopen sneller van mensen die ze bewonderen en die staan waar ze zelf graag willen staan. Pak daarom die leidersrol, zorg voor een zelfverzekerde uitstraling en maak ongegeneerd duidelijk waarom jij de beste keus bent.

Het is hierbij belangrijk dat je je ook anders durft te zijn dan de rest. Denk dus goed na over wat jou of wat jouw aanbod uniek en onderscheidend maakt en benadruk dat goed in je marketing en op je website. Geef mensen een reden om jou boven je concurrenten te verkiezen.

3. Deel je successen en de successen van je klanten
Om vertrouwen te kunnen creëren is het cruciaal dat je regelmatig laat zien wat je zelf hebt bereikt en wat je klanten met jouw hulp hebben bereikt. Vooral het delen van concrete, resultaat-gerichte testimonials en het delen van je eigen succesverhaal werkt goed om je expertstatus te vergroten en meer klanten aan te trekken.

Ik merk vaak dat ondernemers een hoge drempel voelen als het gaat om het delen van hun successen, maar onthoud dan dat de meeste mensen dat juist alleen maar inspirerend en motiverend vinden. Daarnaast laat je daarmee zien dat er veel vraag naar je diensten of producten is – wat er dan weer voor zorgt dat het verlangen van je doelgroep groter wordt.