Wil je beginnen met e-mailmarketing? In dit artikel leg ik uit waarom e-mailmarketing belangrijk is, hoe je een e-maillijst begint en hoe je je eerste subscribers krijgt.

E-mailmarketing is best lastig he? Er zijn zoveel dingen waar je aan moet denken en waar je mee aan de slag moet gaan – en dan is het verleidelijk om te denken “laat maar, ik focus me wel weer op Instagram”. Maar dat is echt zonde, want e-mailmarketing is zó krachtig en waardevol. Het kan namelijk niet alleen voor meer verkopen en een betere connectie met je doelgroep zorgen; met e-mailmarketing kun je ook een groot deel van je marketing automatiseren, waardoor je je producten passief kunt verkopen. In dit artikel wil ik je daarom uitleggen hoe je met e-mailmarketing begint en hoe je je lijst kunt laten groeien. 

WAAROM E-MAILMARKETING?
Je hebt waarschijnlijk al een aantal keer gehoord dat het hebben van een e-maillijst belangrijk is, maar grote kans dat je geen idee hebt waaróm precies. Voordat we naar de tips gaan, wil ik daarom vijf redenen met je delen waarom je zo snel mogelijk moet beginnen met e-mailmarketing.

Je kunt de relatie met je doelgroep versterken – Doordat je via e-mail direct contact kunt leggen met de mensen op je lijst, is het een ideaal medium om de relatie met je doelgroep te versterken. Een e-mail voelt voor mensen veel persoonlijker dan een blogpost of social media post en wanneer je waardevolle, eerlijke en behulpzame berichten stuurt, zullen mensen snel een connectie met je voelen.

Jij hebt de controle – Social media zijn ontzettend waardevol voor ondernemers, maar er is één groot nadeel – jij hebt niet de controle. Wanneer het algoritme weer eens wordt omgegooid, kan dat je een hoop bezoekers en inkomsten kosten, zonder dat je daar ook maar iets aan kunt veranderen. Bij e-mailmarketing is dat anders. Jouw lijst is ook daadwerkelijk jóuw lijst en jij hebt altijd de volledige controle.

Er is minder concurrentie – Hoeveel e-mails krijg jij per dag binnen? Maximaal 5? Misschien 10 tot 20? In ieder geval een stuk minder dan de honderden berichten die we dagelijks op social media voorbij zien komen. Het is dus veel waarschijnlijker dat mensen je e-mail zien en lezen dan dat ze je berichten op social media voorbij zien komen. Daarnaast kunnen e-mails ook later worden geopend als mensen geen tijd hebben om het meteen te lezen, terwijl social media updates niet meer opnieuw verschijnen als mensen er de eerste keer niets mee doen.

E-mail subscribers kopen sneller – Niemand wil een inbox vol ongewenste berichten, dus als mensen zich aanmelden voor je lijst, betekent dat dat ze jouw berichten ook daadwerkelijk wíllen ontvangen. En daarom is een e-maillijst ook zo belangrijk als je producten of diensten wilt verkopen. De mensen op je lijst zijn namelijk zoveel betrokkener dan de mensen die je op social media volgen. Ze vertrouwen je, geloven in je en willen meer van je. Wanneer je een nieuw product of nieuwe dienst promoot, zijn je e-mail subscribers dan ook vaak de eersten die het kopen.

Je kunt je marketing automatiseren – Het grootste voordeel van e-mailmarketing? Je kunt geautomatiseerde e-mailcampagnes maken. Dit houdt in dat wanneer mensen een bepaalde handeling doen – bijvoorbeeld inschrijven voor een freebie – ze automatisch aan een e-mail sequence worden toegevoegd. Vervolgens krijgen ze automatisch een aantal e-mails waarin je bijvoorbeeld eerst een aantal extra tips deelt en waarin je vervolgens een product promoot dat raakvlakken heeft met de freebie. Op die manier kun je dus je producten verkopen en geld verdienen zonder dat je er actief voor hoeft te werken.

HOE BEGIN JE EEN E-MAILLIJST?
Om een e-maillijst te kunnen beginnen heb je maar drie dingen nodig: een e-mail service provider, een account en een inschrijfformulier.

Meld je aan bij een e-mail service provider – Er zijn diverse providers waar je je – betaald of gratis – kunt aanmelden. De bekendste in Nederland zijn Mailchimp, Mailerlite en Mailblue. Internationaal is ConvertKit een grote speler. Ik begon zelf met een gratis account bij Mailchimp, maar ik ben al snel overgestapt naar een betaald account bij ConvertKit, waar ik absoluut geen spijt van heb. Ik ben echt ontzettend blij met ConvertKit en aangezien Convertkit sinds kort ook een gratis versie heeft, raad ik zeker aan om dit platform te gebruiken.

Lees ook: Waarom ik van Mailchimp naar ConvertKit ben overgestapt

Maak een account en een inschrijfformulier – Wanneer je een provider hebt gekozen, kun je een account aanmaken. Vervolgens kun je een opt-in formulier maken, zodat mensen zich kunnen inschrijven voor je e-maillijst. Wanneer je bij ConvertKit zit, werkt dat heel makkelijk; ze hebben een hele lijst met templates die je naar smaak kunt aanpassen en die je vervolgens met een code of via hun plugin op je website kunt plaatsen. Bij ConvertKit kun je kiezen tussen een opt-in formulier – die over het algemeen in blogposts wordt verwerkt – en een landingspagina.

Extra: Schrijf een welkomstserie – Voordat je je opt-in formulier gaat delen, is het slim om alvast een welkomstserie te schrijven, die automatisch wordt verzonden als mensen zich inschrijven voor je e-maillijst. Ik raad aan om drie e-mails te schrijven, die verspreid over meerdere dagen worden verzonden. De eerste e-mail kun je gebruiken om je freebie af te leveren – zie volgende punt – en in de tweede en derde e-mail kun je meer over jezelf vertellen en duidelijk maken hoe jij hem of haar kunt helpen en waarom ze absoluut bij jou moet zijn. Deze e-mails hoef je trouwens niet handmatig te sturen; in ConvertKit kun je dat volledig automatiseren.

HOE KRIJG JE MENSEN OP JE E-MAILLIJST?
Over het algemeen schrijven mensen zich niet zomaar in voor een e-maillijst. Wanneer je je lijst wilt laten groeien, is het dus belangrijk dat je mensen een reden geeft om zich in te schrijven. En de beste manier om dat te doen, is het aanbieden van een freebie.

Een freebie is een gratis product dat mensen ontvangen in ruil voor hun e-mailadres. Je freebie kan een planner, een checklist of een tutorial zijn, maar bijvoorbeeld ook een webinar, ebook of e-mailcursus. Het maakt niet uit wat het is, zolang het maar past bij je blog, waardevol is voor je doelgroep en het hen motiveert om zich in te schrijven.

Het is uiteraard belangrijk dat mensen je freebie ook daadwerkelijk wíllen. Wanneer je een gratis product aanbiedt waar niemand behoefte aan heeft, zul je alsnog weinig aanmeldingen krijgen. Zorg er daarom voor dat je gratis product een bepaald pijnpunt van je doelgroep oplost.

Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je freebie zien, is het slim om het opt-in formulier op meerdere plekken te plaatsen. De beste plek voor je inschrijfformulier is in relevante artikelen. Met nadruk op relevant, want als jij een inschrijfformulier voor een gratis ebook over Instagram in een artikel over Pinterest plaatst, zul je waarschijnlijk niet veel inschrijvingen krijgen en zorg je alleen maar voor verwarring. Hoe beter de freebie past bij de context van het artikel, hoe sneller iemand zich zal inschrijven. 

Andere goede plekken om een inschrijfformulier te plaatsen zijn:
• Homepage
• Footer
• Sidebar
• About page

Daarnaast raad ik ook aan om voor elke freebie een landingspagina te maken, zodat je de freebie makkelijk kunt delen op social media en in je e-mails. Op een landingspagina kun je ook meer informatie kwijt, zodat je je doelgroep duidelijk kunt maken wat ze van je freebie gaan leren en waarom ze dit absoluut nodig hebben – wat de kans op inschrijvingen verhoogt.