Wanneer je een online cursus gaat maken, zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Hier zijn de beste tips voor het maken van een online cursus.

Als je een succesvolle cursus wilt maken, is het essentieel dat je tijdens het creëren van de cursus de juiste stappen zet – het maken van een goede cursus is namelijk zoveel meer dan het schrijven van de content en het opnemen van de video’s. Als je er zeker van wilt zijn dat je doelgroep het gaat kopen en dat het hen het gewenste resultaat gaat opleveren, zijn er 4 onmisbare stappen die je moet zetten.

Lees ook: 4 redenen waarom je zo snel mogelijk een online cursus moet maken

1. Doe uitgebreid marktonderzoek
Een cursus die gemaakt is zonder marktonderzoek zal niet snel succesvol worden. Het doen van marktonderzoek helpt je namelijk niet alleen om ontdekken of je idee winstgevend is; het geeft je ook inzicht in de struggles en dromen van je doelgroep. En hoe beter je weet wat je doelgroep nodig heeft, hoe beter je cursus zal worden.

De beste manier om marktonderzoek te doen, is door het direct aan je doelgroep te vragen. Dat kan op 3 manieren:
• Je kunt een vragenlijst maken, bijvoorbeeld met Typeform of Google Forms. Die kun je vervolgens naar je e-maillijst sturen of op social media delen.
• Je kunt polls maken in je Instagram stories of in Facebookgroepen.
• Je kunt het direct vragen aan mensen via dm, een e-mail of een telefoongesprek. Let er hierbij wel op dat je het alleen aan mensen vraagt die ook daadwerkelijk in je doelgroep vallen.

2. Vind je Unique Selling Point
De kans is groot dat je niet de eerste bent die een cursus over een bepaald onderwerp maakt. Om je te kunnen onderscheiden en ervoor te zorgen dat je doelgroep in jóu investeert, moet je ervoor zorgen dat je cursus uniek en onderscheidend is. De beste manier om een unieke cursus te maken, is door een signature methode voor je cursus te ontwikkelen.

3. Maak een transformerende opzet
Je kunt niet zomaar beginnen met schrijven en vervolgens hopen dat je klanten aan het einde van de cursus het gewenste resultaat hebben behaald – je moet kunnen garanderen dat je doelgroep dat resultaat gaat behalen. En daarom moet je beginnen met het maken van een transformerende opzet; een opzet die je doelgroep gegarandeerd van het probleem naar de oplossing brengt.

Lees ook: 3 stappen die je moet zetten als je een digitaal product gaat maken

4. Bepaal de juiste prijs voor je cursus
Je kunt een fantastische cursus maken, maar als je er vervolgens een verkeerd prijskaartje aan hangt – oftewel: het is of te duur of te goedkoop – zal je doelgroep het niet snel kopen. Het is daarom essentieel dat je de juiste prijs vraagt.

Veel mensen maken hun cursus te goedkoop, maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat hoe lager de prijs is, hoe lager de verwachtingen ook zijn. En als mensen niet veel van je cursus verwachten, zien ze ook geen reden om erin te investeren.

Daarnaast is er vaak weinig commitment als mensen niet veel voor een cursus hebben betaald. En als mensen je cursus niet afronden – of er überhaupt niet aan beginnen – halen ze niet het gewenste resultaat en zullen ze niet snel nog een keer in je investeren.

Lees ook: De succesformule voor een winstgevende online cursus