Wil je een succesvol digitaal product maken? Dan is het belangrijk dat je een product maakt dat je klanten ook daadwerkelijk resultaat oplevert. Om dat voor elkaar te krijgen, deel ik in dit artikel drie dingen die je moet doen vóórdat je je digitale product gaat maken.

Wanneer je long term succes wilt, heb je tevreden en enthousiaste klanten nodig. En om dat te bereiken, moet je ervoor zorgen dat je digitale producten je klanten daadwerkelijk verder helpen en hen de resultaten geven waar ze op hopen. Dat betekent dat je producten moet maken die hun leven of bedrijf verbeteren en die je doelgroep leren hoe ze van A – waar ze nu zijn maar waar ze niet willen zijn – naar B – waar ze wel willen zijn – kunnen komen. Voordat je je product gaat maken, moet je daarom eerst deze drie stappen zetten.

1. REALITEIT
Als eerste moet je duidelijk hebben wat de realiteit van je ideale klant is. Hoe ziet haar huidige situatie eruit? Wat gaat goed en waar is verbetering nodig? Welke problemen heeft ze en waar struggelt ze mee?

Om hier achter te komen is het belangrijk dat je uitgebreid marktonderzoek doet, zodat je je doelgroep goed leert kennen en kunt ontdekken waar je ideale klant tegenaan loopt. Focus je hierbij niet alleen op de problemen, maar vraag ook naar de waarom, zodat je echt tot de kern van het probleem komt. Waarom vind je het lastig om je doelgroep aan te spreken? Waarom heb je geen motivatie om te sporten? Waarom blijf je geld uitgeven terwijl je in het rood staat?

Je kunt op verschillende manieren marktonderzoek doen:
• Vraag het direct, bijvoorbeeld in een telefoongesprek, de dm of via een e-mail
• Maak een survey en deel het met je e-maillijst of social media volgers
• Gebruik polls; dat kan op Instagram Stories en in Facebookgroepen

2. RESULTAAT
Vervolgens moet je weten welke resultaten ze wil behalen. Welke doelen wil ze bereiken? Wat zijn haar dromen en verlangens? Hoe wil ze zich voelen? 

Ook in dit geval is het belangrijk dat je uitgebreid marktonderzoek doet. Let hierbij goed op de woorden en zinnen die je doelgroep gebruikt. Wanneer je je product gaat promoten, wil je namelijk de nadruk leggen op het resultaat en hoe meer je de taal van je ideale klanten gebruikt, hoe sneller ze zullen denken “dit is precíes wat ik nodig heb!”.

3. ROADBLOCKS
Als laatste moet je identificeren wat de dingen zijn die haar tegenhouden om van de realiteit naar het gewenste resultaat te gaan. Wat zijn de obstakels? Wat zijn haar beperkende overtuigingen? Welke zorgen heeft ze of waar is ze onzeker over? Welke strategieën heeft ze nodig?

Vervolgens gebruik je deze informatie om te bepalen welke stappen er gezet moeten worden om je klant van de realiteit naar het resultaat te helpen. Ik raad je aan om je stappen onder te verdelen in 3 fases:
• De basis; welke basiskennis heeft ze nodig voordat ze resultaat kan zien?
• De strategieën; de daadwerkelijke stappen die gezet moeten worden om van A naar B te komen.
• De implementatie; alles wat nodig is om de kennis die ze nu heeft opgedaan om te zetten in actie.

Heb je je stappen bepaald? Dan is dat het framework voor je cursus.

Door op deze manier aan de slag te gaan, weet je zeker dat je in je product alles behandelt wat je doelgroep nodig heeft om het gewenste resultaat te behalen en je cursus met een tevreden gevoel af te sluiten. Want tevreden klanten zijn de beste reclame.