Ik verkoop tijdens een lancering altijd vanuit waarde, vertrouwen & connectie, maar ik ben ook niet vies van wat marketingtrucjes om mijn boodschap te versterken.⁣ Mijn favoriet?⁣ Het creëren van FOMO – fear of missing out. Wanneer je dit in je marketing verwerkt, kun je mensen namelijk net dat laatste zetje geven dat ze nodig hebben om in je te investeren.⁣ Dit zijn de 4 soorten FOMO die ik tijdens de lancering van Soulful Selling on Instagram heb gebruikt.

Wanneer je een nieuw product of een nieuwe dienst gaat lanceren, wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen het kopen. Maar veel mensen zijn twijfelaars, ook als ze weten dat het eigenlijk precies is wat ze nodig hebben. Om ook die mensen over de streep te trekken en hen net dat laatste zetje te geven dat ze nodig hebben om in je dienst of product te investeren, is het slim om tijdens je lancering FOMO te creëren – fear of missing out. Dit zijn de vier soorten FOMO die ik tijdens mijn lanceringen gebruik, inclusief voorbeelden van de lancering van Soulful Selling on Instagram.

1. Schaarste
Hoe minder er van iets is, hoe groter het verlangen van mensen wordt. Door duidelijk te maken dat er een limiet is – zoals een beperkt aantal plekken – zullen mensen sneller actie ondernemen omdat ze bang zijn dat ze er anders naast grijpen.⁣

“Maar 2 plekken beschikbaar!”
“OP = OP!”

→ Tijdens mijn lancering werkte ik met een wachtlijst en voor de mensen op de wachtlijst had ik een exclusieve deal waar maar vijf plekjes voor beschikbaar waren.⁣

2. Urgentie
Wanneer je mensen een eeuwigheid geeft om een beslissing te nemen, zullen ze er ook een eeuwigheid over doen. Door een deadline te stellen, stimuleer je je doelgroep om niet langer te twijfelen en te wachten, maar snel de knoop door te hakken.⁣

“Alleen vandaag nog geldig!”⁣
“Zondag gaat de prijs omhoog”

→ Ik had tijdens mijn lancering een kortingsactie, die maar een aantal dagen geldig was. Dat betekent dat als mensen niet tijdens de lancering kochten, ze later 50 of 100 euro meer zouden moeten betalen om precies hetzelfde te krijgen. Om de urgentie te benadrukken, had ik timers op de salespagina, in mijn e-mails en in mijn stories gezet.⁣

3. Inclusiviteit
Mensen willen van nature graag ergens bij horen. Als iedereen naar een bepaald feestje gaat, willen wij daar ook heen, omdat we niet de enige willen zijn die alle fun mist. En hetzelfde geldt voor je dienst of product; als jij laat zien dat veel mensen het kopen, willen anderen het automatisch ook hebben.⁣ Zeker voor mensen die je product wel willen maar bang zijn om de sprong te wagen, kan dit net het laatste zetje zijn dat ze nodig hebben om het toch te doen.

“Er doen al 30 vrouwen mee!”
“Al 500 mensen gingen je voor!”

→ Ik lanceerde mijn cursus eerst aan een wachtlijst, waardoor ik tijdens de openbare lancering meteen enthousiaste berichtjes & bestellingen kon laten zien van mensen die de cursus al hadden gekocht. Dit zorgde voor vertrouwen bij de mensen die nog twijfelden, omdat die hierdoor zagen dat er veel mensen waren die in mij en mijn producten geloven én die heel blij waren met hun aankoop.

4. Exclusiviteit
Door iets exclusief aan een bepaalde groep te lanceren, voelen zij zich extra gewaardeerd én creëer je FOMO bij de mensen die niet bij die groep horen. Wanneer je het vervolgens ook beschikbaar maakt voor de rest, heb je hun verlangen al getriggerd en zullen ze veel sneller bereid zijn om te investeren.⁣

“Een speciale deal voor jou!”
“Exclusief voor mensen op mijn e-maillijst”

→ Ik lanceerde mijn cursus eerst exclusief aan een wachtlijst – en liet daar meteen bestellingen van zien – en pas daarna aan de rest van mijn volgers.⁣ Meerdere mensen hadden me al berichtjes gestuurd dat ze baalden dat ze zich niet hadden ingeschreven voor de wachtlijst en zij grepen dus meteen hun kans toen de cursus ook beschikbaar werd voor hen.