Wanneer het je maar niet lukt om van je Instagram volgers klanten te maken, kan dat een aantal redenen hebben. Hier zijn 6 redenen waarom niemand je aanbod koopt.

Herken je dit? Je bent actief in je stories, je deelt goede en waardevolle posts en je promoot regelmatig je diensten of producten op Instagram, maar toch is er niemand of bijna niemand die het koopt. Je doet voor je gevoel alles goed, maar je ziet nooit de resultaten waar je op hoopt. Dat kan natuurlijke meerdere redenen hebben, maar grote kans dat het hier ergens fout gaat:

1. Je vertrouwen je nog niet genoeg
Hoe goed je dienst of product ook is – zolang je volgers niet de bevestiging hebben dat jij hen daadwerkelijk kunt helpen, zullen ze niet in je investeren.⁣ Het is daarom belangrijk dat je vertrouwen creëert en dat je je doelgroep goed opwarmt voordat je je aanbod lanceert. De beste manier om vertrouwen te creëren, is door waardevolle, educatieve content te delen en door te laten zien wat jouw aanbod anderen heeft opgeleverd.

Lees ook: 3 tips om van je Instagram volgers enthousiaste klanten te maken

2. Het is niet duidelijk wat het je doelgroep gaat opleveren
Voordat mensen ergens in investeren, willen ze weten hoe het hen verder gaat helpen. Maak daarom goed duidelijk welk probleem je oplost of welk doel je ze helpt te bereiken. Hoe gaat hun leven of hun bedrijf eruit zien of hoe zullen ze zich voelen nadat ze jouw dienst of product hebben gekocht?

3. Je bent niet genoeg aan het promoten
Mensen moeten minimaal 7 keer over een product hebben gehoord voordat ze besluiten het te kopen. Als jij je product maar één of twee keer per jaar noemt, kan je dus lang wachten op klanten. ⁣Zorg er daarom voor dat je minstens één keer per week over je aanbod praat – en het liefst nog vaker. Gebruik hiervoor een combinatie van hard selling en soft selling.

4. Je pitcht aan de verkeerde doelgroep
Als je je dienst of product aan mensen promoot die niet in je doelgroep vallen, zul je niet veel verkopen krijgen. Zorg daarom voor een sterk account en een duidelijke boodschap, zodat je alleen ideale klanten aantrekt, die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je aanbod.

5. Je deelt geen social proof
De meeste mensen kopen pas een dienst of product als ze weten dat het anderen goede resultaten heeft opgeleverd. Zorg er daarom voor dat je regelmatig social proof zoals testimonials deelt. Vergeet ook zeker niet om af en toe je eigen succesverhaal te delen; ook dat is voor mensen een bevestiging dat jij ze verder kunt helpen.

Lees ook: De 6 soorten content die je moet delen voor meer klanten

6. Je doelgroep voelt geen connectie met je
Mensen kopen sneller van mensen die ze kennen en die ze leuk vinden. Geef je volgers daarom de mogelijkheid om je ook als persoon te leren kennen en maak duidelijk dat je ze begrijpt en dat jij ooit ook in hun schoenen stond.

Lees ook: 3 slimme tips om te verkopen via Instagram Stories