Wanneer je via Instagram meer klanten wilt krijgen, moet je ervoor zorgen dat je volgers je leren kennen, dat ze een connectie met je voelen en dat ze het vertrouwen hebben dat jij ze kan helpen. Oftewel, je moet aan je know, like en trust factor werken. In dit artikel leg ik uit hoe je dat doet.

Mensen kopen graag van mensen. En mensen kopen vooral van mensen die ze kennen, vertrouwen en bewonderen. Wanneer je via Instagram meer klanten wilt krijgen, moet je er daarom voor zorgen dat je volgers je leren kennen, dat ze een connectie met je voelen en dat ze het vertrouwen hebben dat jij ze kunt helpen. Oftewel, je moet aan je know, like & trust factor werken. In dit artikel leg ik uit wat dat precies inhoudt en hoe je dat doet.

1. KNOW
→ Je zichtbaarheid vergroten en ervoor zorgen dat meer mensen je leren kennen.

Dit betekent dat het belangrijk is dat je een duidelijke boodschap hebt – mensen moeten meteen kunnen zien wie je bent, wat je doet en waarom ze absoluut bij jou moeten zijn – en dat die boodschap door zoveel mogelijk mensen gezien wordt.

De beste manier om meer naamsbekendheid te krijgen op Instagram is door..
• actief te zijn in je stories; zorg hierbij voor een goede balans tussen persoonlijke content, expert content en educatieve content.
• je engagement te verhogen door de juiste content te delen; persoonlijke content en educatieve content krijgen over het algemeen de meeste likes, reacties en saves.
• je posts te optimaliseren voor saves & shares; vooral educatieve content, quotes en infographics worden veel gedeeld en opgeslagen.

2. LIKE
→ Ervoor zorgen dat mensen je leuk vinden en dat ze een connectie met je voelen.

Om van je volgers klanten te kunnen maken, is je kennen niet genoeg; ze moeten je ook leuk vinden. Dat betekent dat het belangrijk is dat je oprecht en authentiek bent en dat je je doelgroep de kans geeft om jou als persoon te leren kennen.

De beste plek om jezelf te laten zien op Instagram is in je stories. Deel hier regelmatig – het liefst dagelijks – content die laat zien wie je bent, wat je doet en waar je van houdt. Wees ook vooral niet bang om de mindere kanten te laten zien; niemand verwacht dat jij perfect bent en juist als je ook je problemen en tegenslagen deelt, zullen je volgers zich in je herkennen en snel een connectie met je voelen.

Wanneer je het lastig vind om jezelf te laten zien op Instagram, raad ik aan om een aantal dingen te bedenken die kenmerkend zijn voor jou én die je met een comfortabel gevoel kunt delen – zoals dat je gek bent op koffie, twee honden hebt en elke dag aan yoga doet. Zorg er vervolgens voor dat je die onderwerpen regelmatig terug laat komen in je stories. Op die manier kunnen je volgers je wel als persoon leren kennen, zonder dat het voor jou voelt alsof je te veel van jezelf laat zien.

3. TRUST
→ Vertrouwen creëren bij je doelgroep.

Maar ook leuk en inspirerend zijn is niet genoeg; voordat mensen in je investeren, moeten ze je ook vertrouwen en geloven dat jij ze verder kunt helpen. Je kunt dit vertrouwen op Instagram op twee manieren creëren:

• Educatie – deel educatieve content waarin je de problemen van je doelgroep oplost en waarmee je duidelijk kunt maken dat jij weet waar je over praat.
Social proof – deel je successen en de successen van je klanten, zodat mensen zien dat jouw producten ook daadwerkelijk resultaat opleveren.