Wanneer je meer klanten en inkomsten uit Instagram wilt halen, is het belangrijk dat je genoeg tijd steekt in het opwarmen van je volgers. Voordat mensen in je willen investeren, moeten ze je namelijk eerst kennen en vertrouwen. Ze moeten weten wat ze aan je hebben en geloven dat jij ze kunt helpen. Hier zijn 3 tips die je daarbij kunnen helpen.

Wanneer je meer klanten uit Instagram wilt halen, zijn er maar een paar dingen die écht relevant zijn – en dan heb ik het niet over volgers, hashtags en het algoritme. Die dingen kunnen je helpen en ze moeten zeker onderdeel zijn van je strategie, maar het is niet de kern. Het gaat je niet perse meer inkomsten opleveren. Wat dan wel de kern moet zijn? Het opwarmen van je volgers.

En dat is meteen de grootste fout die ik ondernemers zie maken – ze pitchen hun producten aan een koud publiek. Maar het promoten van je product is maar twintig procent van het verkoopproces. Alles wat je ervóór doet, heeft een veel grotere impact.

Voordat mensen in je willen investeren, moeten ze je namelijk eerst kennen en vertrouwen. Ze moeten weten wat ze aan je hebben en geloven dat jij ze kunt helpen. En daarom is het belangrijk dat je aan je personal brand werkt en dat je content deelt waarmee je je volgers automatisch opwarmt voor je producten. Hier zijn 3 tips die je daarbij kunnen helpen:

1. Word de expert
Ja, mensen kopen van mensen die ze kennen en die ze leuk vinden. Maar alléén als ze diegene ook vertrouwen en als ze ervan overtuigd zijn dat diegene hen kan helpen. Het is daarom belangrijk dat je content deelt waarmee je jezelf als expert neerzet, waarmee je laat zien hoeveel je hebt bereikt en waarmee je duidelijk maakt dat je weet waar je over praat.

Je kunt hierbij denken:
• Waardevolle en praktische tips waarin je je kennis en expertise deelt
• De successen die je hebt behaald
• De successen die je klanten hebben behaald
• Features in de media

2. Laat jezelf zien
Maar het is niet genoeg om als expert gezien te worden; mensen moeten ook een connectie met je voelen. Je doelgroep is namelijk niet alleen geïnteresseerd in je business en je producten; ze zijn ook geïnteresseerd in jóu. Ze willen jou als persoon leren kennen en weten met wie ze te maken hebben voordat ze hun geld in iemand investeren.

Het is daarom belangrijk dat je jezelf laat zien en dat je je volgers de mogelijkheid geeft om je te leren kennen. Weten ze wat je favoriete drankje is? Wat je hobby is? Hoeveel kinderen je hebt? Hoe je hond heet? Zo niet – tijd om meer van jezelf te laten zien op Instagram.

3. Down in the dm
Als je nog niet met je ideale klant aan het dm-en bent en niet in je inbox aan de relatie met je doelgroep werkt, reken er dan maar op dat je geld laat liggen. Verkopen draait namelijk vooral om connectie, aandacht en het geven van waarde – en het sturen van dm’s is de perfecte manier om de connectie met je volgers te versterken en potentiële klanten extra waarde en aandacht te geven.

Daarnaast is het de ideale manier om jezelf te onderscheiden van je concurrenten. Tegenwoordig is elk bedrijf wel op Instagram te vinden en grote kans dat er meer mensen zijn die aanbieden wat jij aanbiedt. Wanneer jij je ideale klant persoonlijke berichten stuurt en wanneer jij de tijd neemt om naar ze te luisteren en met ze mee te denken, sta jij binnen no time 10-0 voor op de rest. Als jij mensen het gevoel kunt geven dat ze speciaal zijn, dan dénken ze niet eens meer aan je concurrenten.