Wanneer je meer klanten uit Instagram wilt halen, moet je ervoor zorgen dat je volgers zich door je aangesproken voelen, dat ze je als expert zien en dat ze weten wat je te bieden hebt. Het is dus belangrijk dat je duidelijke en waardevolle content deelt, waarmee je je doelgroep aanspreekt. In dit artikel wil ik je laten zien hoe je dat doet en hoe je captions kunt schrijven die je meer volgers, meer engagement en vooral ook meer klanten opleveren.

Wanneer je meer klanten uit Instagram wilt halen, moet je ervoor zorgen dat je volgers zich door je aangesproken voelen, dat ze je als expert zien en dat ze weten wat je te bieden hebt. Het is daarom belangrijk dat je waardevolle content deelt, waarmee je je doelgroep aanspreekt en kunt opwarmen voor je producten. In dit artikel wil ik je laten zien hoe je dat doet en hoe je captions schrijft die je meer volgers, meer engagement en vooral meer klanten opleveren.

Zorg voor een duidelijk doel
Om meer klanten uit Instagram te kunnen halen, moet je strategisch zijn. Dan kun je niet alleen random feitjes posten of alleen iets delen wanneer je er zin in hebt, maar dan moet er achter elke post – of in ieder geval het grootste deel van je posts – een duidelijk plan en idee zitten.

Met elke caption die ik deel, wil ik bijvoorbeeld een van onderstaande dingen bereiken – afhankelijk van wat op dat moment de prioriteit in mijn bedrijf heeft:
• Mijn volgers onderwijzen / mezelf als expert neerzetten
• Mijn volgers opwarmen voor een product
• Een product verkopen
• Ervoor zorgen dat mijn volgers een connectie met me voelen

Zorg voor een sterke opening
Om ervoor te zorgen dat je volgers niet gedachteloos langs je posts scrollen, moet je meteen hun aandacht kunnen trekken. De beste manier om dat te doen en mensen te triggeren om je caption te lezen, is door direct tot hun emotie te spreken of door meteen duidelijk te maken welk probleem je gaat oplossen. 

Voorbeeld:
“Heb je regelmatig het gevoel dat je niet goed genoeg bent?”
“Hoe ik binnen een week 10k verdiende”

Ontdek wat je volgers frustreert en motiveert
Mensen kopen vooral met hun hart en niet met hun hoofd. Oftewel: ze luisteren meer naar hun emoties dan naar hun ratio. Als jij je doelgroep wilt aanspreken en wilt aansporen om in jouw dienst of product te investeren, moet je dus tot hun emotie kunnen spreken. Dan moet je weten wat hen frustreert – wat hun problemen en struggles zijn – en wat hen motiveert – wat hun dromen en doelen zijn.

Wanneer je ze vervolgens in je captions confronteert met waar ze nu staan maar helemaal niet willen staan of wanneer je juist laat zien wat mogelijk is en welke resultaten ze kunnen behalen, dan zullen je volgers zich meteen aangesproken voelen en veel sneller in je dienst of product investeren.

Maak gebruik van storytelling
Verhalen spreken tot de verbeelding, zorgen voor een emotionele connectie, blijven langer hangen en worden sneller gedeeld. Zorg er daarom voor dat je niet simpelweg informatie deelt in je captions, maar steek de informatie in een aantrekkelijk jasje door middel van verhalen, ervaringen en voorbeelden.

Los problemen op
Door in je Instagram posts de problemen van je doelgroep op te lossen, laat je aan je volgers zien dat jij ze kunt helpen. En hoe meer jij je doelgroep helpt, hoe meer ze van je willen leren, hoe meer vertrouwen je creëert en hoe sneller ze bereid zullen zijn om in je producten of diensten te investeren.

Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan “3 tips om met onzekerheid om te gaan”, “Hoe je in 5 stappen meer geld kunt verdienen” of “Een simpel trucje om meer boeken te lezen”. Voor de meeste impact kun je het beste praktische tips delen. Zorg ervoor dat je volgers het meteen kunnen toepassen en dat het hen meteen wat kan opleveren.

Eindig met een call to action
Het is natuurlijk zonde als je volgers na het lezen van je caption meteen weer verder scrollen. Zorg er daarom voor dat je ze altijd aanzet tot een bepaalde actie, zoals het beantwoorden van een vraag, inschrijven voor een freebie, het sturen van een DM of het kopen van een product.