Het maken van een succesvolle en winstgevende cursus begint bij het bedenken van een succesvol en winstgevend onderwerp. Hier zijn 3 onmisbare tips om een succesvolle online cursus te maken.

Het maken van een succesvolle en winstgevende cursus begint bij het bedenken van een succesvol en winstgevend onderwerp. Om een goed onderwerp voor je cursus te kunnen bedenken en om ervoor te zorgen dat het waardevol is en dat het straks met gemak wordt verkocht, is het van belang dat je altijd deze formule gebruikt als je een cursus gaat maken: 

Waar je doelgroep behoefte aan heeft + waar je kennis over & ervaring mee hebt + waar je enthousiast van wordt = een gewilde, winstgevende cursus

Ik zal ze hieronder alle drie uitleggen:

1. Waar je doelgroep behoefte aan heeft
De grootste fout die je kan maken als je een cursus gaat creëren, is denken dat je doelgroep ergens behoefte aan heeft in plaats van aan ze vragen wat ze nodig hebben. Doe daarom altijd marktonderzoek en zorg ervoor dat je zeker weet dat je een cursus gaat maken die je doelgroep 100% wil en nodig heeft.

2. Waar je kennis over & ervaring mee hebt
Om een succesvolle cursus te kunnen maken die daadwerkelijk resultaat oplevert, moet je je doelgroep helpen om van A – waar ze nu staan maar niet willen staan – naar B – waar ze wel willen staan – te komen. Dat betekent dat jij qua kennis of ervaring in ieder geval één stap verder moet zijn dan zij. Wat kun jij mensen leren die nu staan waar jij één of twee jaar geleden stond?

3. Waar je enthousiast van wordt
Er zijn veel mensen die werk doen waar ze goed in zijn, maar waar ze totaal geen plezier en energie uit halen. Dat wil je niet; daarvoor ben je niet je eigen bedrijf begonnen. Daarnaast wordt het ook heel lastig om een cursus te verkopen als je er zelf niet in gelooft of niet blij van wordt. Zorg er daarom voor dat je alleen cursussen maakt over onderwerpen waar je zelf ook enthousiast over bent.

Lees ook: Zo maak je een cursus die je five figure lanceringen oplevert