Hoe mijn blog met 400% is gegroeid door Pinterest

Wil je meer bezoekers op je blog? Wil je meer mensen naar je producten trekken? In dit artikel leg ik uit hoe ik via Pinterest duizenden mensen per maand naar mijn website trek en hoe jij dat ook kunt doen!

Als ik bloggers en ondernemers één tip zou kunnen meegeven, zou het zijn: ga zo snel mogelijk aan de slag met Pinterest. Wanneer je Pinterest op de juiste manier inzet, kan het namelijk verbluffende resultaten opleveren – zelf ben ik in drie maanden van 5.000 naar 20.000 bezoekers per maand gegroeid door Pinterest!

Wanneer je precies wilt weten hoe ik dit voor elkaar heb gekregen, raad ik je mijn ebook Groeien met Pinterest aan, waarin ik tot in detail uitleg hoe ik via Pinterest 20.000 bezoekers per maand naar mijn website trek. Vergeet je ook zeker niet aan te melden voor mijn gratis cursus Meer bezoekers met Pinterest, waarin je leert hoe je je blog of bedrijf explosief kunt laten groeien met Pinterest.

Wanneer je nog niet zoveel weet over Pinterest en daarom het ebook (nog) niet wilt kopen, kun je hieronder een aantal basistips vinden om via Pinterest meer verkeer naar je website te trekken. Maar voordat we naar de tips gaan, zal ik eerst kort uitleggen wat Pinterest marketing precies is en waarom Pinterest zo ontzettend waardevol kan zijn voor je blog of bedrijf

WAT IS PINTEREST MARKETING?
Pinterest marketing is het promoten van je artikelen, producten of diensten op Pinterest. Dit doe je door content van je website naar Pinterest te pinnen. Concreet betekent dit dat je afbeeldingen bij je artikelen en producten maakt en die vanaf de desbetreffende pagina naar Pinterest pint. Wanneer mensen vervolgens op je pin klikken, worden ze meteen doorgestuurd naar de pagina waar de afbeelding vandaan komt.

WAAROM PINTEREST?
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is Pinterest geen sociaal medium, maar een zoekmachine. Mensen gaan naar Pinterest voor informatie of oplossingen voor een bepaald probleem. Ze willen de trouwjurk van hun dromen vinden, tips over hun volgende vakantieland lezen of weten hoe ze bepaalde fitness oefeningen moeten uitvoeren.

Als Pinterest dus een zoekmachine is en mensen het gebruiken om informatie of bepaalde producten op te zoeken, is elke pin die jij upload dus eigenlijk een gratis advertentie voor je website. En met de juiste strategie kun je ervoor zorgen dat die pins, die gratis advertenties, door honderden, duizenden en zelfs tienduizenden mensen gezien worden.

Overtuigd van de kracht van Pinterest? Laten we dan snel aan de slag gaan!

STAP 1: DE BASIS

Maak een zakelijk account aan
Een zakelijk account heeft een aantal voordelen ten opzichte van een normaal account. Met een zakelijk account kun je onder meer je website verifiëren en de statistieken van je account bekijken, waar je onder meer kunt zien hoeveel mensen je profiel bezoeken, welke pins het best presteren en hoeveel mensen via Pinterest je website hebben bezocht.

Je kunt je registreren voor een zakelijk account via de pagina Pinterest voor bedrijven. Hier kun je lid worden als bedrijf en vervolgens kun je je registreren. Daarvoor moet je een bedrijfsnaam, een bedrijfstype en de URL van je website invullen.

Hoe mijn blog met 400% is gegroeid door Pinterest
Verifieer je website
Wanneer je een zakelijk account hebt, kun je je website verifiëren. Met een geverifieerde website kun je Rich Pins instellen en heb je toegang tot de Pinterest statistieken met betrekking tot je website. Daarnaast laat een geverifieerde website zien dat je daadwerkelijk de eigenaar van de website bent en dat het een betrouwbare site is.

Om je account te verifiëren, klik je rechtsboven op je foto. Ga vervolgens naar Instellingen. Onder Profiel vind je het onderdeel Website Claimen. Hier kun je je URL invullen en op Claimen klikken. Vervolgens moet je een metatag aan je website toevoegen of een HTML-bestand uploaden en op Pinterest bevestigen dat je dat hebt gedaan.

Je kunt je website ook verifiëren door de plugin Yoast SEO te gebruiken. Ga hiervoor op je website naar de plugin Yoast SEO. Ga naar ‘Sociaal’ en vervolgens naar ‘Pinterest’. Hier kun je de code plakken. Sla je wijzigingen op, ga terug naar Pinterest en klik daar op voltooien.

Hoe mijn blog met 400% is gegroeid door Pinterest

Zorg voor een goed profiel
Dat houdt onder meer in dat je een duidelijke naam, een aantrekkelijke foto en een fantastische bio hebt. Vertel in je bio niet alleen wie je bent, maar maak ook duidelijk wat je te bieden hebt en gebruik een call to action om mensen aan te sporen je website te bezoeken.

Zet zoekwoorden in je naam en bio
Bedenk op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en verwerk die in je naam en bio. Hierdoor zal je profiel weergegeven worden als mensen op die woorden zoeken en zul je meer mensen uit je doelgroep naar je profiel en website trekken.

STAP 2: JE BORDEN

Maak goede borden
En met “goed” bedoel ik: alleen onderwerpen die overeenkomen met je aanbod. Wanneer je je doelgroep wilt bereiken, is het namelijk belangrijk dat alle borden op je account passen bij je blog of bedrijf. Mijn account staat bijvoorbeeld vol met borden over bloggen, social media, marketing en online ondernemen – allemaal onderwerpen die ik behandel op mijn website. Een extra tip: zet je populairste borden bovenaan; dat zijn de borden die mensen het eerste zien als ze je profiel bezoeken.

Hoe mijn blog met 400% is gegroeid door Pinterest

Zet zoekwoorden in je beschrijvingen
Dus zet niet “Een bord over fruit” in je beschrijving, maar gebruik zoekwoorden zoals “gezonde voeding”, “afvallen”, “gezond” en “gezond eten”. Dit hoeft niet persé in verhaalvorm; je kunt de zoekwoorden gewoon naast elkaar zetten en ze met een komma van elkaar scheiden.

Maak een bord voor je eigen artikelen en producten
De reden dat je met Pinterest aan de slag gaat, is natuurlijk om je artikelen en producten te promoten. Om ervoor te zorgen dat je volgers en potentiële volgers makkelijk je content kunnen vinden, is het slim om een bord te maken die volledig bestemd is voor je eigen pins. Alle afbeeldingen van je website kun je dan naar dit bord pinnen.

Wanneer je me al een tijdje volgt, weet je inmiddels dat ik een groot fan van Pinterest ben en dat ik tegenwoordig tienduizenden bezoekers per maand naar mijn blog trek door Pinterest. Maar dit was niet altijd het geval. Voordat ik met mijn nieuwe strategie aan de slag ging, maakte ik fout op fout op fout, waardoor ik niet de resultaten kreeg waar ik op hoopte.

Meld je aan voor relevante groepsborden
Pinnen op groepsborden is een fantastische manier om je exposure te vergroten en ervoor te zorgen dat je pins door meer mensen gezien worden. Meld je daarom bij zoveel mogelijk relevante groepsborden aan. Je kunt groepsborden vinden via pingroupie.com of door te kijken bij welke groepsborden andere mensen in jouw niche zijn aangesloten.

STAP 3: DE PINS

Maak verticale pins
In de feed van Pinterest zijn alle afbeeldingen even breed. Dat betekent dat verticale pins veel groter worden getoond dan horizontale pins. Horizontale afbeeldingen vallen daardoor volledig weg en krijgen over het algemeen minder repins. Aangezien we natúúrlijk willen dat onze pins opvallen, is het dus belangrijk dat je alleen verticale afbeeldingen naar Pinterest pint.

Zorg voor consistentie
Wanneer je pins op elkaar lijken, staat dat professioneel en zorgt het voor herkenbaarheid. Ik raad daarom aan om twee tot vijf templates te maken, met dezelfde kleuren / lettertypes / uitstraling.

Zet tekst op je afbeeldingen
We willen dat onze pins opvallen. Dat ze meteen de aandacht trekken en mensen prikkelen om te klikken en de website te bezoeken. En de beste manier om dat te doen, is door er een dikke, grote zin op te plakken. Je doelgroep moet de pin uiteraard goed kunnen lezen, dus maak het niet te fancy en gebruik duidelijke en strakke lettertypes.

Als ik bloggers en ondernemers één tip zou kunnen meegeven, zou het zijn: ga zo snel mogelijk aan de slag met Pinterest. Wanneer je Pinterest op de juiste manier inzet, kan het namelijk verbluffende resultaten opleveren – zelf ben ik in drie maanden van 5.000 naar 20.000 bezoekers per maand gegroeid door Pinterest!

Maak je pins SEO-vriendelijk
Om ervoor te zorgen dat je pins in de zoekmachine gevonden kunnen worden, is het belangrijk dat je voor elke pin een duidelijke beschrijving maakt, waar je goede zoekwoorden in verwerkt. En vergeet ook niet naar de bestandsnaam van je pin te kijken; ook die heeft effect op je vindbaarheid. Noem je pins dus niet 12345.jpg, maar geef het een beschrijvende naam.

Meld je aan voor Rich Pins
Omdat Rich Pins extra informatie bevatten, zijn ze waardevoller voor je doelgroep dan gewone pins. Daarnaast maken Rich Pins je website in de ogen van Pinterest meer “premium”, waardoor pins van jouw website hoger in de feed zullen verschijnen dan vergelijkbare gewone pins. Ook wordt de metadata van Rich Pins automatisch aangepast. Wanneer je bijvoorbeeld de titel van je artikel verandert, wordt de titel van de pins die bij dat artikel horen ook automatisch veranderd.

Je kunt alleen Rich Pins instellen als je een zakelijk account hebt en de Yoast SEO plugin hebt geïnstalleerd. Wanneer je dat hebt gedaan, ga je naar het Dashboard van je WordPress website en klik je op de plugin van Yoast SEO. Ga vervolgens naar ‘Sociaal’ > ‘Facebook’ en schakel ‘Open Graph-metadata toevoegen’ in.

Daarna ga je naar de Rich Pin Validator van Pinterest, waar je inlogt met je zakelijke account. Vul de URL van een willekeurig artikel op je website in en klik op ‘Validate’. Je krijgt nu een preview te zien en vervolgens kun je op ‘Apply’ klikken. Je aanvraag wordt nu door Pinterest behandeld. Wanneer je website is goedgekeurd, zal Pinterest je via een email informeren dat het gelukt is. Al je nieuwe pins zullen vanaf nu Rich Pins zijn en ook al je oude pins worden automatisch omgezet in Rich Pins.

STAP 3: BEGINNEN MET PINNEN

Pin elke dag
Pinterest beloont actieve gebruikers door ze aan te bevelen bij andere gebruikers en ze een betere positie in de feed te geven. Hoe actiever je bent, hoe beter je resultaten dus zullen zijn. Het is daarom belangrijk dat je regelmatig pint, het liefst elke dag. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dit de beste tijden zijn om te pinnen:
• Elke dag tussen 2.00 en 4.00 uur
• Elke dag tussen 14.00 en 16.00 uur
• Elke dag tussen 20.00 en 23.00 uur
• Zaterdag de hele dag

TIP! Wanneer het je maar niet lukt om dagelijks tijd voor Pinterest te vinden, is Tailwind de ideale oplossing. Met Tailwind kun je al je pins in één keer inplannen en vervolgens worden ze automatisch naar de borden gepind die jij hebt ingesteld. Daarnaast heeft Tailwind ook andere fantastische funties zoals SmartLoop, waarmee je kunt instellen dat bepaalde pins automatisch om de paar weken of maanden opnieuw naar bepaalde borden worden gepind. Ik gebruik die functie bijvoorbeeld voor de pins van mijn producten, zodat ze om de zoveel tijd weer opnieuw zichtbaar zijn en mensen naar mijn website en shop kunnen trekken – werkt super goed! Met deze link kun je Tailwind een maand gratis uitproberen.

Tailwind is een Pinterest scheduler met fantástische features die gegarandeerd voor meer verkeer vanuit Pinterest naar je website zorgt. In dit artikel wil ik je vertellen wat Tailwind precies is, waarom het zo geweldig is en hoe het ervoor heeft gezorgd dat mijn blogverkeer explosief is gegroeid.

Pin niet alleen je eigen pins
Natuurlijk willen we vooral onze eigen website promoten, maar Pinterest wordt er niet blij van als je elke dag alleen maar onze eigen content promoten. Het is daarom belangrijk dat er een goede balans is tussen het pinnen van pins die naar je eigen website leiden en van pins die naar websites van anderen leiden.

Extra tip: verberg je pins
Wanneer je liever geen grote afbeeldingen in je artikelen zet of wanneer je pins wilt maken voor bijvoorbeeld je productpagina of een landingspagina, kun je de afbeeldingen ook verbergen. Op die manier kun je wel pins van die specifieke pagina naar Pinterest pinnen, maar zien je bezoekers de afbeeldingen niet.

Dat doe je zo:
1. Upload je afbeelding voor Pinterest in WordPress, gewoon zoals je dat gewend bent.
2. Zet deze code in je artikel: <div style=”display: none;”>.
3. Zet daar vervolgens de code van de afbeelding achter en sluit af met </div>.
4. Je krijgt nu: <div style=”display: none;”>code afbeelding</div>.
5. Publiceer je artikel; je ziet nu als het goed is geen afbeelding in de tekst staan.
6. Download de Pinterest extensie en klik daarop.
7. Je afbeelding verschijnt en je kunt het naar Pinterest pinnen.

Gebruik jij Pinterest al voor je blog of bedrijf?

28 thoughts on “Hoe mijn blog met 400% is gegroeid door Pinterest

  1. Yes!!! Pinterest is zó ondergewaardeerd. Ik steek er tegenwoordig ook veel meer tijd in en ik merk echt een verschil qua traffic. Ik kwam laatst drie pins van mijn site tegen die 1.5k keer waren gepind, OMG.

    De namen van borden als cover pin gebruiken wil ik nu ook gaan doen, zodra ik een nieuw kleurenpallet heb voor mijn site, ziet er echt fris en leuk uit. Ben je ook gelijk gaan volgen :) en thanks voor de tip over Boardbooster, dat gaat tijd schelen.

  2. Ik snap echt geen reet van Pinterest. Zou echt een seminar van een week en een grondig veldonderzoek moeten verrichten voor ik er wat mee kan. Je hebt het prima omschreven maar ik ben zo slecht in geschreven handleidingen. Zou er wel wat meer mee willen doen eigenlijk.

  3. Ik heb al een account op pinterest, waar ik veel mee doe maar dat is helemaal niet verbonden met mijn blog! Kan ik mijn profiel veranderen in een zakelijk account of moet ik dan echt een nieuw profiel aanmaken? Handige tips! Xx

  4. Ik heb al vaker gelezen dat Pinterest heel veel kan doen voor je blog. Ik moet me er toch iets meer in verdiepen. Ik heb nu mijn blog aangemeld via Yoast. Hopelijk is dat allemaal goed gegaan. Heb je nog meer tips wat betreft Pinterest, want ik snap nog niet heel goed hoe ik dit kan gebruiken voor mijn blog.

  5. Beste Tarinda,

    ik ben sinds vandaag aan de slag gegaan met Pinterest. Nou ben ik fashion-blogger, ik wil graag mijn kleding-stijl laten zien. Betekent het dat ik 25 eigen foto’s moet uploaden? per dag?
    Dat is de vraag die ik uit het artikel haal, verder was alles wel duidelijk voor mij.

    1. Nee hoor, het gaat er meer om dat je elke dag actief bent. Dus 1 of 2 eigen foto’s per dag is voldoende (meer mag natuurlijk wel) en de rest kun je aanvullen door afbeeldingen van anderen te (re)pinnen!

  6. Ik wil al een hele tijd meer met Pinterest doen! Super handig en fijn artikel dit :) Ik heb het opgeslagen en ga er heel binnenkort mee aan de slag. Thanks! :)

  7. Jaa i love pinterest! En boardbooster is echt fantastisch, heb in een maand tijd meer dan 100 volgers erbij gekregen :) fijne tips weer,moet meer eigen foto’s gaan uploaden, de rest doe ik al min of meer!

  8. Ik heb een blog via yoors, kan ik die ook koppelen aan pinterest. Ik kan mijn blogs wel pinnen. Hoe werkt dat dan juist?
    Groetjes Els

  9. Hi Tarinda,

    Wat een fijne tips weer! Ik ben de laatste tijd ook actiever op Pinteresr en merk dat mijn traffic enorm is gestegen! Ook blijven de bezoekers via Pinterest ook veel langer op mijn blog. Ik ben dus ook helemaal Pinterest fan geworden!

    Groetjes Melissa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.